Nærheten-teamet

Petter

Gulli

Petter

Bærekrafts Politi

12YEARS er et byrå som hjelper små og store virksomheter å finne en troverdig og relevant rolle, samt riktig språk og tonalitet, i et landskap preget av svulstige fraser, grønne klisjeer og villedende markedsføring.

Problemet med “bærekraf kommunikasjon” er at den fort blir upresis, uforståelig eller ulovlig.

Petter Gulli
Awards

Bærekrafts Politi

Er en rolle Petter ofte har og vi er takknemlig for at han har denne rollen for Nærheten. 12YEARS er et byrå som hjelper små og store virksomheter å finne en troverdig og relevant rolle, samt riktig språk og tonalitet, i et landskap preget av svulstige fraser, grønne klisjeer og villedende markedsføring. Petter er tydelig på at bærekraft og samfunnsansvar må være en del av merkevaren.

Imperfekt aktivist og uforbederlig klimaoptimist

Petter Gulli en mye brukt foredragsholder, aktiv samfunnsdebattant og programleder i podcasten “Gull og grønne skoger”. misliker grønne fundamentalister, dommedagsprofeter og grønnvaskere, og elsker alle som kommer opp med ideer som faktisk kan forandre verden til det bedre.

Petter har 30 års erfaring som tekstforfatter, kreativ leder og strategisk rådgiver i flere av Norges ledende kommunikasjonsbyråer, samt internasjonal erfaring som kreativ direktør i Bates Singapore med ansvar for Nokia og Heineken i Asia, Australia og New Zealand.

Da FNs klimapanel i 2018 kom med rapporten som ga verden 12 år på å klare klimamålene, sa han opp jobben sin etter 30 år i reklamebransjen, og startet selskapet 12YEARS. Her hjelper han virksomheter og organisasjoner å inspirere sine ansatte og finne en tydelig, troverdig og relevant rolle når det kommer til bærekraft og samfunnsansvar.

I februar 2020 ga han ut boka “Håp - en praktisk guide for klimaoptimister” på Aschehoug. Boka basert på hans filosofi om at om vi skal klare å få gjennomført det grønne skiftet, så må vi gi folk lyst til å være med, og gjøre det enkelt for dem å bidra.

8 av 10 forbrukere sier at de ønsker å leve mer bærekraftig. Unge talenter velger bort arbeidsplasser som ikke tar samfunnsansvar. Etablerte virksomheter utfordres av start-ups med bærekraft og samfunnsansvar i kjernen. Da er ikke svaret å pynte litt på kommunikasjonsstrategien. Skal du lykkes, må bærekraft og samfunnsansvar integreres i forretningsmodell og merkevarestrategi. Først da kan du skape økt verdi både for virksomheten og samfunnet.

Han er også en av av initiativtakerne til Grønnvaskingsplakaten, styremedlem i WWF verdens naturfond, spesialrådgiver for Handelens miljøfond.

Kontakt Petter på 98250414

Send epost til Petter

Thor Frøystad

Prosjektleder

Harald Brynlund-Lima

Byutvikling i Stavanger